شارك وزير التربية والتعليم العالي الدكتور عباس الحلبي في المؤتمر الدولي الذي دعا اليه رئيس الجمهورية الفرنسية إيمانويل ماكرون من أجل لبنان ، وذلك كعضو في الوفد الرسمي اللبناني الذي ترأسه رئيس مجلس الوزراء الاستاذ نجيب ميقاتي .
وبمبادرة من الرئيس ميقاتي ، كلف الوزير الحلبي متابعة ما ورد في خطابه الافتتاحي عن اهميه عدم خساره عام دراسي وخصوصا في صفوف الشهادات . وقدم الوزير للرئيس الفرنسي خطة وزارة التربية والتعليم العالي شارحا شمولها لكل القطاع التربوي ، وسلمه إياها يدا بيد .
وطلب الرئيس ماكرون إلى مستشاره السفير إيمانويل بون المتابعه مع الوزير الحلبي ، وقرر ايفاد بعثه إلى بيروت لمناقشه كيفيه مساعدة القطاع التربوي في هذه الظروف المعقدة .
وقد وردت مضامين ورقة الوزير الحلبي في الخطة ونصت على الآتي :
سيدي الرئيس
اسمحوا لي بأن أعرض بإيجاز الوضع التعليمي في لبنان خلال هذه الفترة الحرجة. منذ أسابيع، يعيش لبنان حالة طوارئ إنسانية غير مسبوقة نتيجة العدوان الإسرائيلي. فقد دمرت الضربات مناطق واسعة من الجنوب، البقاع، الضاحية الجنوبية، وحتى وسط بيروت. وقد أدت هذه الهجمات إلى دمار هائل، حيث تضرر في شكل خاص قطاع التعليم الذي كان يعاني أصلاً.
الأرقام صادمة:
- 400,000 تلميذ لبناني، 110,000 تلميذ سوري، 35,000 تلميذ فلسطيني، و90,000 طالب في التعليم العالي نزحوا.
- أكثر من 45,000 معلم لم يعودوا قادرين على القيام بمهامهم.
- 50% من طلاب الجامعة اللبنانية نزحوا، وأُغلقت العديد من الجامعات الخاصة التي تضررت بسبب القصف، ما أثر على 52,000 طالب.
- 600 مدرسة حكومية وخاصة، 60 مؤسسة تعليم تقني، و19 مبنى جامعي تُستخدم اليوم كملاجئ للعائلات النازحة، بدون توفر كافٍ للمياه الصالحة للشرب، الكهرباء، أو الرعاية الطبية.
ورغم حالة الطوارئ، تظل المساعدات الدولية غير كافية لمواجهة الاحتياجات الإنسانية والتعليمية الهائلة.
في ظل هذه الأزمة غير المسبوقة، تستمر وزارة التربية مصممة على الحفاظ على حق الجميع في التعليم، سواء أكانوا في التعليم العام، التقني والمهني، أو التعليم العالي. تعتمد استجابتنا على أربعة أهداف استراتيجية رئيسية، والتي لا تهدف فقط إلى البقاء، بل إلى تعزيز الصمود والأمل بمستقبل لبنان.
الهدف الاستراتيجي الأول: ضمان الوصول إلى تعليم شامل وجيد للجميع نحن ملتزمون بضمان حصول كل تلميذ على التعليم، بغض النظر عن العوائق التي يواجهها. ويتضمن ذلك تبسيط إجراءات التسجيل، وتوفير الأدوات اللازمة للمعلمين والطلاب، وإنشاء بيئات تعليمية آمنة وقابلة للتكيف سواء في الفصول الدراسية، أو في المراكز المجتمعية، أو عبر المنصات الرقمية. يجب أن يستمر التعليم لأن التعلم هو أساس التعافي والأمل.
الهدف الاستراتيجي الثاني: تقديم الدعم النفسي والاجتماعي التعليم لا يقتصر على المحتويات الأكاديمية، بل هو أيضًا مسألة إنسانية وشفاء. في أوقات الأزمات، تصبح المدارس طوق نجاة، توفر الاستقرار والدعم العاطفي للأطفال والمعلمين الذين تغيرت حياتهم. يجب استعادة الأمل، ولهذا السبب نضع العناية النفسية والاجتماعية على رأس الأولويات.
الهدف الاستراتيجي الثالث: تعزيز دور المعلمين كدعائم أساسية للتعليم الجيد المعلمون هم العمود الفقري لنظامنا التعليمي والمفتاح لمستقبل لبنان. في هذه اللحظة الحرجة، نحن ملتزمون بضمان رفاهيتهم من خلال تقديم المساعدات المالية، والدعم النفسي، بالإضافة إلى تطويرهم المهني لضمان استمرارهم في تقديم التعليم الجيد. إن تمكين المعلمين سيضمن بناء مستقبل مستدام.
الهدف الاستراتيجي الرابع: بناء نظام تعليمي مرن وقادر على الاستجابة للأزمات يجب أن يكون نظامنا التعليمي مرنًا وقادرًا على التكيف مع الأزمات الحالية والمستقبلية. نحن نعمل على تطوير قدرات النظام لضمان استجابته السريعة والفعالة من التخطيط إلى التنفيذ. إن بناء المرونة ليس مجرد رد فعل، بل هو ضرورة لضمان مواجهة التحديات الحالية والتحضير لمستقبل أكثر قوة واستدامة.
يظل قطاع التعليم في لبنان، الذي كان على طريق التعافي المستقر والمواكب للتطورات العالمية، رمزًا للأمل والابتكار. ورغم الأزمة، تظل اللغة الفرنسية جزءًا أساسيًا من هويتنا التعليمية، حيث تربط لبنان بالعالم وتعزز دوره الفريد داخل المجتمع الدولي الناطق بالفرنسية.
من خلال هذه الأهداف، نحن لا نحمي التعليم فحسب، بل نضمن أن يكون محركًا للصمود والتعافي وتجديد دور لبنان على الساحة الدولية.
Minister of Education and Higher Education Dr. Abbas Al-Halabi,
as a member of the official Lebanese delegation headed by Prime Minister Najib
Mikati, participated at the International Conference in Support of Lebanon’s
People and Sovereignty (October 24, 2024), convened by French President
Emmanuel Macron for Lebanon.
At the request of President Mikati, Minister Al-Halabi was
tasked with following up on the issue he raised in his opening speech on the importance
of not losing yet another academic year, especially for students in terminal
classes. The Minister presented to the French President a copy of the Ministry
of Education and Higher multi-sectoral Education’s Education Emergency Costed
Response Plan, and noting that it covers the entire education sector in Lebanon.
President Macron requested his advisor, Ambassador Emmanuel
Bonne, to follow up with Minister Al-Halabi. He also requested to send a French
delegation to Beirut to further discuss assistance to the education sector in
these complex circumstances.
The contents of Minister Al-Halabi’s intervention were
included in the plan and stated the following:
Mr. President,
Allow me to briefly present the educational situation in
Lebanon during this critical period. For weeks, Lebanon has been experiencing
an unprecedented humanitarian emergency due to the Israeli aggression. The
strikes have destroyed vast areas of the South, the Bekaa, the Southern Suburbs,
and even Central Beirut. These attacks have caused massive destruction,
particularly affecting the education sector, which was already struggling prior
to this national crisis.
The numbers are shocking:
- 400,000
Lebanese students, 110,000 Syrian students, 35,000 Palestinian students,
and 90,000 higher education students have been displaced.
- More
than 45,000 teachers are no longer able to perform their duties.
- 50% of
Lebanese University students have been displaced, and many private
universities that were damaged by the bombing have closed, affecting
52,000 students.
- 600
public and private schools, 60 technical education institutions, and 19
university buildings are currently being used as shelters for displaced
families, without adequate access to drinking water, electricity, or
medical care.
Despite the state of emergency, international aid remains
insufficient to meet the enormous humanitarian and educational needs.
In the face of this unprecedented crisis, the Ministry of
Education is steadfast in its mission to safeguard the right to education for
all students, whether in general education, vocational and technical education,
or higher education. Our response is guided by four core strategic goals that
are not just about survival but about resilience, hope, and the future of
Lebanon.
Strategic Goal #1: Ensuring Access to Inclusive, Quality
Learning for All
We are committed to ensuring that every student, regardless
of the obstacles they face, has uninterrupted access to education. This means
breaking down barriers to learning—simplifying registration, equipping both
teachers and students with the tools they need, and creating safe, adaptable
spaces for education, whether in classrooms, community hubs, or digital
platforms. Education must continue—because learning is the
foundation for recovery and hope.
Strategic Goal #2: Providing Psychosocial and Wellbeing
Support
Education is not just about academics—it’s about humanity
and healing. In times of crisis, schools become a lifeline, offering stability,
normalcy, and emotional support for children and educators whose lives have
been turned upside down. Hope must be restored. That’s why we
are prioritizing psychosocial care.
Strategic Goal #3: Empowering Teachers as the Pillars of
Quality Education
Teachers are the backbone of our education system and the
key to Lebanon’s future. In this critical moment, we are committed to their
wellbeing—offering financial assistance, mental health support, and the
professional development necessary to continue their vital work. We will equip
teachers with the tools to not only survive but to thrive in delivering quality
education, even in the most difficult of circumstances. Empowered
teachers build resilient futures.
Strategic Goal #4: Building a Resilient,
Crisis-Responsive Education System
Our education system must be agile and resilient, capable of
adapting to both current and future crises. We are building the capacity to
ensure that our system can respond swiftly and effectively, from planning to
implementation. Resilience is not just a response—it’s a necessity. By
fortifying our educational infrastructure, we are not only addressing today’s
challenges but also preparing for a stronger, more adaptable system that can
withstand future disruptions.
Lebanon’s education sector, once on a path of steady
recovery and aligned with global advancements, remains a symbol of hope and
innovation. In addition, francophone education has been always the
heart of our system, deeply rooted in Lebanon’s heritage, continues to be a
cornerstone of our identity. Even in crisis, this pillar connects Lebanon to
the world, reinforcing its unique role in the international Francophone
community.
With these goals, we are not just protecting education—we
are ensuring that it becomes the driving force for Lebanon’s resilience,
recovery, and renewed global standing.